Wyciąg z Regulaminu Organizacji Urzędu MiG Pilica
Zarządzenie Nr 104/2012
& 19
2. Referat Finansowy - symbol akt Fn
================================
Do zakresu działania Referatu Finansowego należą sprawy związane z obsługą budżetowo - księgową, gospodarką budżetową i finansową, wymiarem i poborem zobowiązań pieniężnych, różnych podatków i opłat lokalnych, a w szczególności :
- Kierowanie pracą Referatu Finansowego.
- Nadzór i kontrola realizacji budżetu gminy.
- Kontrasygnowanie czynności prawnych mogących spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych i udzielanie upoważnień innym osobom do dokonywania kontrasygnaty.
- Sporządzanie projektu budżetu gminy wraz wieloletniej prognozy finansowej oraz wprowadzanie zmian.
- Sporządzanie (łącznych) sprawozdań finansowych i budżetowych i kontrola ich poprawności.
- Wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi Gminy.
- Rozliczanie dotacji, w tym unijnych.
- Prawidłowe i terminowe sporządzanie sprawozdań.
- Nadzór nad terminowym regulowaniem zobowiązań.
- Dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych.
- Bieżąca kontrola realizacji zawartych umów w zakresie finansowego zabezpieczenia ich realizacji polegającego na prowadzeniu analitycznych rejestrów.
- Rozliczanie dotacji dla podmiotów niezaliczanych do sektora finansów publicznych i niedziałających w celu osiągnięcia zysku.
- Rozliczanie i inicjowanie umorzenia pożyczek z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
- Nadzór nad zakładowym funduszem świadczeń socjalnych.
- Organizowanie i kontrolowanie prawidłowego obiegu dokumentacji niezbędnej dla rachunkowości.
- Współpraca z organami finansowymi i bankowymi (sporządzanie wniosków kredytowych, wniosków o pożyczki, dotacje).
- Sporządzanie bilansu gminy, łącznego jednostek budżetowych i zakładu budżetowego oraz bilansu skonsolidowanego.
- Prowadzenie ewidencji analitycznej z wykonania budżetu gminy w zakresie:
- wydatków
- kosztów
- rozrachunków
- materiałów.
- Sporządzanie sprawozdań z wykonania budżetu gminy :
- o wydatkach
- o zobowiązaniach.
- Sprawdzanie dowodów księgowych pod względem formalno- rachunkowym, wystawianie czeków gotówkowych do podjęcia gotówki z kasy Urzędu Gminy, obsługa płatności (przelewy bankowe).
- Prowadzenie dokumentacji ubezpieczenia rodzinnego na Życie.
- Obsługa stypendiów socjalnych.
- Sprawdzanie i wycena inwentaryzacji.
- Akceptacja list wynagrodzeń i sporządzanie przelewów do wypłaty.
- Ewidencja poszczególnych zadań inwestycyjnych (wydatki).
- Sporządzanie zestawienia rozliczenia składek ZUS (miesięczne) i podatków, sporządzanie przelewów ZUS i podatkowych.
- Ewidencja wpłat i zwrotów wadiów i zabezpieczeń.
- Kontrola realizacji opłat targowych.
- Podczas nieobecności Skarbnika Miasta i Gminy Andrzeja Goncerza Pani Jarocka Magdalena pełni jego zastępstwo.
- Prowadzenie ewidencji analitycznej z wykonania budżetu gminy w zakresie :
- dochodów
- rozrachunków budżetowych.
- Prowadzenie ewidencji analitycznej w zakresie środków trwałych i wyposażenia.
- Prowadzenie ewidencji mienia komunalnego.
- Sporządzanie sprawozdań z wykonania budżetu gminy
- o dochodach
- o należnościach.
- Sprawdzanie dokumentów pod względem formalno- rachunkowym, wystawianie czeków gotówkowych do podjęcia gotówki z kasy.
- Prowadzenie rejestru zbiorczego wpłat budżetowych.
- Ewidencja umów i porozumień.
- Obsługa stypendiów socjalnych.
- Ewidencja poszczególnych zadań inwestycyjnych (dochody).
- Sprawdzanie i wycena inwentaryzacji.
- Ewidencja wykupu mieszkań komunalnych na raty.
- Wystawianie i ewidencja faktur VAT.
- Sporządzanie list płac dla pracowników Urzędu oraz list wynagrodzeń na podstawie umów – zleceń.
- Prowadzenie ewidencji dotyczącej wynagrodzeń :
- karty wynagrodzeń,
- dokumentacji dotyczącej składek ZUS,
- dokumentacji dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.
- Prowadzenie dokumentacji dotyczącej Regonów i Nip-ów Urzędu.
- Prowadzenie ewidencji księgowej funduszu świadczeń socjalnych.
- Prowadzenie obsługi kasowej,
- Prowadzenie ewidencji druków ścisłego zarachowania,
- Prowadzenie ewidencji zabezpieczeń umowy złożonych w formie niepieniężnej.
- Wymiar podatków i opłat od osób fizycznych .
- Wymiar podatków i opłat od osób prawnych.
- Wymiar podatku od środków transportowych
- Sporządzanie sprawozdań z wymiaru podatków i opłat.
- Wydawanie zaświadczeń o stanie majątkowym.
- Wydawanie decyzji w sprawie zwrotu producentom rolnym podatku akcyzowego.
- Przygotowywanie decyzji w sprawie umorzenia podatku rolnego, leśnego i od nieruchomości osobom fizycznym, prawnym oraz przedsiębiorcom zgodnie z ustawą o pomocy publicznej.
- Przedkładanie Burmistrzowi wniosków w sprawie umorzenia, odroczenia terminu płatności oraz rozłożenia na raty należności z tytułu podatku od spadków i darowizn oraz karty podatkowej.
- Przygotowywanie decyzji w sprawach zwolnień i ulg podatkowych wynikających z ustaw o podatku rolnym, leśnym i od nieruchomości.
- Prowadzenie postępowań wyjaśniających w zakresie składanych przez podatników deklaracji i informacji w przypadku stwierdzenia ich niezgodności ze stanem faktycznym.
- Sporządzanie decyzji i postanowień z zakresu spraw podatkowych.
- Sporządzanie decyzji i postanowień ustalających wysokość podatków, decyzji zmieniających oraz pozostałych decyzji i postanowień z zakresu spraw podatkowych.
- Przyjmowanie deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości.
- Wydawanie decyzji w przypadku nie złożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi bądź uzasadnionych wątpliwości co do danych zawartych w deklaracji.
- Wydawanie decyzji określającej wysokość zaległości z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
- Prowadzenie ewidencji podatków i opłat .
- Ewidencja podatków i opłat (osoby prawne) – podatek od nieruchomości, rolny i leśny.
- Przygotowywanie decyzji dotyczących odroczeń terminu płatności, umorzenia odsetek, rozkładania należności na raty.
- Sporządzanie sprawozdań z wpływu podatków i opłat.
- Wystawianie zaświadczeń o nie zaleganiu w podatkach i opłatach.
- Prowadzenie konta pozabilansowego ,,991,, dla sołtysów i inkasentów z tytułu pobieranych przez nich podatków podlegających przypisaniu na kontach podatników.
- Rozliczanie sołtysów i inkasentów z tytułu wpłat podatków.
- Wyliczanie kwoty wynagrodzenia za inkaso dla sołtysów i inkasentów w formie zapisku na podstawie uchwały o inkasie.
- Monitorowanie oraz egzekucja zaległości podatkowych.
- Naliczanie odsetek za zwłokę w zapłacie podatku.
- Podejmowanie czynności zmierzających do zastosowania środków egzekucyjnych: - wystawianie i sporządzanie ewidencji upomnień,
- wystawianie i sporządzenie ewidencji tytułów wykonawczych.
- Współpraca z organami egzekucyjnymi w zakresie ściągania zaległości podatkowych.
- Przygotowanie zaległości do zabezpieczenia hipoteką przymusową i zastawem skarbowym do odpowiednich instytucji.
- Ewidencja podatków i opłat (osoby prawne i fizyczne) – podatek od środków transportowych.
- Dochodzenie należności z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi w oparciu o przepisy ustawy z dnia 29.07.1997 r. – Ordynacja podatkowa.
- Aktualizacja aktów wewnętrznych w zakresie prowadzonych spraw.
- Przestrzeganie wymogów o ochronie danych osobowych w zakresie zbierania, przetwarzania i przechowywania informacji objętych ochroną (ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych – Dz.U. Nr 101,poz.926).