Wyciąg z Statutu MiG Pilica
ZAŁĄCZNIK Nr 2 do Statutu Miasta i Gminy Pilica
Uchwała Nr LIII/367/2018 Rady Miasta i Gminy w Pilicy z dnia 19 października 2018 r.
Regulamin Rady Miasta i Gminy w Pilicy
Rozdział 1.
Postanowienia ogólne
§ 1.
Regulamin określa organizację wewnętrzną oraz tryb działania Rady Miasta i Gminy, dalej zwana Radą.
§ 2.
Ilekroć w niniejszym Regulaminie jest mowa o:
- dniach - należy przez to rozumieć dni kalendarzowe;
- quorum - należy przez to rozumieć obecność co najmniej połowy ustawowego składu Rady;
- zwykłej większości głosów - należy przez to rozumieć większość osiągniętą, gdy więcej osób biorących udział w głosowaniu opowiada się "za" wnioskiem niż "przeciw", w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby Rady. Głosy wstrzymujące nie są wliczane do wyniku;
- bezwzględnej większości głosów - należy przez to rozumieć większość osiągniętą, gdy podczas głosowania liczba głosów "za" wnioskiem jest większa od sumy głosów "przeciw" i "wstrzymujących się", w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby Rady;
- bezwzględnej większości ustawowego składu Rady - należy przez to rozumieć liczbę całkowitą głosów oddanych "za" wnioskiem, przewyższającą połowę ustawowego składu Rady, a zarazem tej połowie najbliższą.
- elektronicznym systemie do głosowania - należy przez to rozumieć system umożliwiający sporządzanie i utrwalanie imiennego wykazu głosowań radnych;
- transmisji sesji - należy przez to rozumieć emisję przebiegu obrad, przy pomocy urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk;
- stronie internetowej Miasta i Gminy - należy przez to rozumieć oficjalną stronę o adresie: www.pilica.pl;
§ 3.
Rada, jako organ stanowiący i kontrolny Miasta i Gminy, obraduje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał sprawy należące do jej kompetencji.
Rozdział 2.
Radni
§ 4.
- Radny obowiązany jest kierować się dobrem wspólnoty samorządowej Miasta i Gminy.
- Radny utrzymuje stałą więź z mieszkańcami oraz ich organizacjami, a w szczególności przyjmuje zgłaszane przez mieszkańców Miasta i Gminy postulaty i przedstawia je organom Miasta i Gminy do rozpatrzenia.
§ 5.
Radny jest obowiązany brać udział w pracach Rady i jej Komisji oraz innych zespołów lub podmiotów, do których został wybrany lub desygnowany.
§ 6.
- Radni stwierdzają swoją obecność na sesjach Rady i posiedzeniach Komisji podpisem na listach obecności.
- W razie niemożności uczestniczenia w sesji lub posiedzeniu Komisji, Radny powinien przed ich odbyciem, usprawiedliwić swoją nieobecność. W przypadkach szczególnie uzasadnionych dopuszcza się usprawiedliwienie po odbyciu sesji, bądź posiedzeniu Komisji, w terminie nie przekraczającym 3 dni od posiedzenia. Usprawiedliwienia winny być złożone odpowiednio Przewodniczącemu Rady, bądź Przewodniczącemu Komisji.
- Usprawiedliwienie nieobecności stwierdza się w protokole.
§ 7.
- Radni mają prawo kierować do Burmistrza interpelacje i zapytania.
- Interpelacje składa się w sprawach o istotnym znaczeniu dla Miasta i Gminy.
- Zapytania składa się w sprawach aktualnych problemów Miasta i Gminy, jak również w celu uzyskania informacji o konkretnym stanie faktycznym.
- Interpelacje i zapytania powinny zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego, będącego ich przedmiotem oraz wynikające z nich pytania.
- Interpelacje i zapytania składane są wyłącznie w formie pisemnej albo za pomocą środków komunikacji elektronicznej, do Przewodniczącego Rady, który przekazuje je niezwłocznie Burmistrzowi.
- Odpowiedzi na interpelacje i zapytania udziela na piśmie Burmistrz lub wyznaczona przez niego osoba, w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia ich otrzymania.
- Odpowiedzi na interpelacje i zapytania składane są w wyodrębnionej do obsługi Rady komórce organizacyjnej Urzędu, w 2 egzemplarzach. Jeden egzemplarz Przewodniczący Rady przekazuje Radnemu, drugi jest załącznikiem do "Rejestru interpelacji i zapytań Radnych". Treść interpelacji i zapytań oraz udzielonych odpowiedzi publikowana jest w Biuletynie Informacji Publicznej.
- Zasady jawności zostały określone w § 9 Statutu Gminy.
§ 8.
Na zasadach ustalonych przez Radę, Radnym przysługują diety oraz zwrot kosztów podróży służbowych.
§ 9.
- Radni mogą tworzyć Kluby Radnych.
- Klub Radnych może zostać powołany przez co najmniej 3 Radnych. O powstaniu lub rozwiązaniu Klubu Radnych, Przewodniczący Klubu Radnych, informuje pisemnie Przewodniczącego Rady oraz Radnych podczas najbliższej sesji.
- Informacja o powstaniu Klubu Radnych powinna zawierać:
- ) nazwę Klubu Radnych,
- ) listę członków, potwierdzoną ich podpisami,
- ) imię i nazwisko Przewodniczącego Klubu Radnych.
- Radny może być członkiem tylko jednego Klubu Radnych.
- Działalność Klubu Radnych nie może być finansowana z budżetu Miasta i Gminy.
- Upływ kadencji Rady jest równoznaczny z rozwiązaniem Klubów Radnych.
- Przedstawiciel każdego Klubu Radnych, z wyjątkiem Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących Rady, wchodzi w skład Komisji Rewizyjnej oraz w skład Komisji ds. Skarg, Wniosków i Petycji.
Rozdział 3.
Przewodniczący i Wiceprzewodniczący Rady Miasta i Gminy Pilica
§ 10.
- Rada w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, wybiera ze swojego grona Przewodniczącego Rady i od 1 do 3 Wiceprzewodniczących Rady, na zasadach określonych w § 38.
- Odwołania Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących Rady dokonuje się w trybie ust. 1, na wniosek grupy Radnych, stanowiących co najmniej ¼ ustawowego składu Rady.
- W przypadku rezygnacji Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego Rady, Rada podejmuje uchwałę o jej przyjęciu, nie później niż w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji. Niepodjęcie uchwały o przyjęciu rezygnacji w terminie, o którym mowa w zdaniu poprzednim, oznacza przyjęcie rezygnacji przez Radę, z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna być podjęta uchwała.
- Sesję zwoływaną w razie odwołania lub przyjęcia rezygnacji Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących Rady oraz niewybrania w ich miejsce osób do pełnienia tych funkcji, do czasu wyboru Przewodniczącego Rady, prowadzi najstarszy wiekiem Radny obecny na sesji.
§ 11.
Głosowanie może być przeprowadzone za pomocą środków elektronicznych, z zachowaniem zasad głosowania określonych w § 38.
§ 12.
- Przewodniczący Rady w razie swojej nieobecności może do wykonywania swoich zadań pisemnie wyznaczyć Wiceprzewodniczącego.
- W przypadku nieobecności Przewodniczącego Rady i niewyznaczenia Wiceprzewodniczącego Rady, zadania Przewodniczącego Rady wykonuje Wiceprzewodniczący Rady najstarszy wiekiem.
Rozdział 4.
Sesje Rady Miasta i Gminy
§ 13.
- Rada obraduje w sali sesyjnej Urzędu Miasta i Gminy, a w szczególnych przypadkach w innym miejscu, wskazanym przez Przewodniczącego Rady.
- Rada obraduje na sesjach zwoływanych przez Przewodniczącego Rady, w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
- Przewodniczący Rady może nadać sesji charakter uroczysty dla uczczenia ważnych dla Miasta i Gminy wydarzeń lub okoliczności albo dla innych szczególnie ważnych powodów.
§ 14.
- Pierwszą sesję nowo wybranej Rady zwołuje Komisarz Wyborczy na dzień przypadający w ciągu 7 dni, po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze kraju.
- W przypadku wyborów przedterminowych, pierwszą sesję nowo wybranej Rady zwołuje osoba, którą Prezes Rady Ministrów wyznaczył do pełnienia funkcji organów jednostki samorządu terytorialnego.
- Pierwszą sesję nowo wybranej Rady, do czasu wybrania Przewodniczącego Rady, prowadzi najstarszy wiekiem Radny obecny na sesji.
§ 15.
Sesję w celu złożenia przez Burmistrza ślubowania zwołuje Komisarz Wyborczy na dzień przypadający w ciągu 7 dni, od dnia ogłoszenia zbiorczych wyników wyborów wójtów na obszarze kraju.
§ 16.
- Sesje przygotowuje i prowadzi Przewodniczący Rady albo wyznaczony przez niego jeden z Wiceprzewodniczących Rady, ustalając porządek obrad, miejsce, dzień i godzinę rozpoczęcia sesji oraz listę zaproszonych osób, niebędących Radnymi.
- Przewodniczący Rady powiadamia Radnych o sesji najpóźniej na 6 dni przed ustalonym terminem sesji.
- Powiadomienie Radnych o sesji może nastąpić w formie telefonicznej, przy wykorzystaniu poczty elektronicznej lub listowej.
- Powiadomienie o sesji zawiera informację o dacie, miejscu i czasie rozpoczęcia obrad oraz o miejscu odbioru materiałów na sesję, określonych w ust. 5.
- Do zawiadomienia o sesji dołącza się porządek obrad wraz z projektami uchwał.
- Materiały na sesje poświęcone uchwalaniu budżetu Miasta powinny być dostarczane Radnym, w terminach zgodnych z trybem prac nad projektem budżetu, przyjętym przez Radę odrębną uchwałą.
- Zawiadomienie o zwołaniu sesji wraz z porządkiem obrad oraz projektami uchwał, Przewodniczący Rady przedkłada:
- ) Radnym,
- ) Burmistrzowi,
- ) Skarbnikowi i Sekretarzowi,
- ) Sołtysom i Przewodniczącym Zarządu Osiedla.
- Termin, miejsce i porządek obrad Przewodniczący Rady podaje do wiadomości publicznej, przez umieszczenie stosownych informacji w Biuletynie Informacji Publicznej Miasta i Gminy Pilica oraz na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Miasta i Gminy.
§ 17.
- Na wniosek Burmistrza lub co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady, Przewodniczący Rady zobowiązany jest zwołać sesję, na dzień przypadający w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku. Wniosek o zwołanie sesji powinien spełniać wymogi określone w § 16 ust. 5.
- O sesji zwołanej w trybie ust. 1 Przewodniczący Rady powiadania Radnych, najpóźniej na 2 do 6 dni przed ustalonym terminem sesji. Powiadomienie o sesji powinno spełniać wymogi określone § 16. Ust. 3. i 4.
§ 18.
- Rada może odbywać wspólne sesje z innymi Radami Gmin, Miast lub Powiatów.
- Wspólne sesje zwoływane są w celu rozpatrzenia i rozstrzygnięcia wspólnych spraw.
- Wspólną sesję zwołują i organizują Przewodniczący zainteresowanych Rad.
- Wspólna sesja jest prawomocna, jeżeli uczestniczy w niej co najmniej połowa ustawowego składu każdej z Rad.
- Uchwały na wspólnej sesji podejmowane są w odrębnych głosowaniach dla każdej Rady.
- Uchwały podpisują Przewodniczący odpowiednich Rad.
Rozdział 5.
Prowadzenie obrad Rady Miasta i Gminy Pilica
§ 19.
- Sesje i posiedzenia Komisji są jawne. Podczas obrad na sali może być obecna publiczność, która zajmuje wyznaczone miejsce.
- W przypadkach wynikających z ustaw, Rada może uchylić jawność sesji lub jej części. Na sali oprócz Radnych pozostają jedynie osoby, których obecność jest niezbędna w obradach.
- Sesja w jednym dniu bez zgody Rady, nie powinna trwać dłużej niż 8 godzin.
- W przypadku braku uzyskania zgody Rady, o której mowa w ust. 3, Przewodniczący Rady podejmuje decyzję o przerwaniu sesji, ze względu na niemożność wyczerpania porządku obrad oraz o kontynuowaniu obrad w terminie przypadającym w ciągu 7 dni od przerwania sesji.
§ 20.
Rada może obradować i podejmować uchwały w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady (tzw. quorum).
§ 21.
Sesję otwiera Przewodniczący Rady poprzez wygłoszenie formuły: "Otwieram sesję Rady Miasta i Gminy w Pilicy”.
§ 22.
- Po otwarciu sesji, Przewodniczący Rady stwierdza na podstawie listy obecności, prawomocność obrad.
- W przypadku stwierdzenia braku quorum po otwarciu sesji lub w trakcie obrad, Przewodniczący Rady podejmuje decyzję o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w terminie przypadającym w ciągu 7 dni od przerwania sesji.
§ 23.
- Po stwierdzeniu prawomocności obrad Przewodniczący Rady przedstawia porządek obrad, a następnie stawia pytanie o ewentualne wnioski w sprawie zmiany porządku obrad.
- Z wnioskiem o uzupełnienie lub ograniczenie porządku obrad po otwarciu sesji, może wystąpić każdy Radny oraz Burmistrz. Wniosek wymaga krótkiego uzasadnienia i powinien być złożony w formie pisemnej.
- Wniosek w sprawie zmiany w porządku obrad musi być przyjęty bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.
- Do zmiany porządku obrad sesji zwołanej w trybie określonym w § 17 ust. 1, stosuje się przepis ust. 3, z tym że dodatkowo wymagana jest zgoda wnioskodawcy.
- W przypadku gdy zgłoszono kilka wniosków dotyczących zmiany porządku obrad, każdy wniosek podlega odrębnemu przegłosowaniu. Głosowanie nad wnioskami odbywa się zgodnie z kolejnością ich zgłoszeń.
- Rada może dokonywać zmian w porządku obrad w trakcie trwania sesji. Przepis ust. 2-4 stosuje się odpowiednio.
- Porządek po zmianach nie podlega głosowaniu.
§ 24.
- Podczas sesji głos mogą zabierać Radni, Burmistrz, Zastępcy Burmistrza, Sekretarz, Skarbnik, osoby występujące w imieniu Burmistrza.
- Sołtysi oraz Przewodniczący Zarządów Osiedla mogą, za zgodą Rady, zabierać głos w dyskusji w sprawach związanych z reprezentowaną jednostką pomocniczą.
- W uzasadnionych przypadkach Przewodniczący Rady może udzielić głosu innym osobom. Czas wystąpienia określa Przewodniczący Rady.
§ 25.
- Przewodniczący Rady udziela Radnym głosu w dyskusji według kolejności zgłoszeń.
- Radny może zgłaszać się do dyskusji nad każdym punktem obrad jednokrotnie.
- Po wyczerpaniu dyskusji nad daną sprawą i zgłoszeniu ewentualnych poprawek, Przewodniczący Rady udziela głosu projektodawcy uchwały, w celu:
1) udzielenia odpowiedzi na kwestie poruszane w dyskusji
2) wprowadzenia uzupełnień do projektu uchwały w formie autopoprawek,
3) odniesienia się do poprawek zgłoszonych, a nie przyjętych w formie autopoprawki.
§ 26.
- Przewodniczący Rady zobowiązany jest do bezstronnego prowadzenia obrad.
- Przewodniczący Rady czuwa nad sprawnym przebiegiem sesji, zgodnym z przyjętym wcześniej przez Radę porządkiem obrad i Regulaminem Rady oraz nad prawidłowym przebiegiem dyskusji w zakresie tematu, formy i czasu wystąpienia poszczególnych Radnych.
- Przewodniczący Rady może zwrócić uwagę Radnemu, który w swoim wystąpieniu odbiega od przedmiotu obrad, określonego w porządku obrad.
- Wypowiedzi Radnych natury polemicznej winny dotyczyć meritum podnoszonej sprawy, nie będąc dla kogokolwiek obraźliwe.
- Przewodniczący Rady może nakazać opuszczenie sali obrad przez osoby spoza Rady, jeżeli swoim zachowaniem lub wystąpieniami zakłócają porządek obrad, bądź naruszają powagę sesji.
- Przewodniczący Rady może ogłaszać przerwy techniczne w obradach Rady.
- Warunki organizacyjne niezbędne dla prawidłowej pracy Rady na sesji, zapewnia Burmistrz.
§ 27.
Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Rady kończy sesję, wypowiadając formułę: "Zamykam sesję Rady Miasta i Gminy Pilica”.
§ 28.
- Obrady Rady są utrwalane za pomocą urządzeń rejestrujących dźwięk i obraz.
- Obrady Rady są transmitowane.
- Nagrania obrad udostępniane są w Biuletynie Informacji Publicznej i na stronie internetowej Miasta w terminie 7 dni od dnia zakończenia sesji.
- Jeśli z przyczyn technicznych nastąpi brak możliwości:
1) transmisji obrad,
2) utrwalenia obrad Rady za pomocą urządzeń rejestrujących dźwięk i obraz;
3) użycia systemu do głosowania, informację o takim zdarzeniu zamieszcza się w Protokole z sesji wraz z podaniem przyczyn, z opisem przebiegu sesji w tym czasie, a w przypadku głosowań, z podaniem ich imiennych wyników.
- Wystąpienie sytuacji określonych w ust. 4 pkt 1-3, nie stanowi podstawy do przerwania obrad Rady.
Rozdział 6.
Uchwały Rady Miasta i Gminy
§ 29.
Z inicjatywą podjęcia uchwał mogą występować: Przewodniczący Rady, Burmistrz, Komisje Rady, Kluby Radnych, grupy Radnych, stanowiące co najmniej ¼ ustawowego składu Rady oraz grupa Mieszkańców Miasta i Gminy, występująca z obywatelską inicjatywą uchwałodawczą, na zasadach określonych w odrębnej uchwale Rady.
§ 30.
Projekty uchwał powinny być dostarczane przez wnioskodawcę w formie pisemnej lub elektronicznej do wyodrębnionej do obsługi Rady komórki organizacyjnej Urzędu Miasta i Gminy Pilica , nie później niż 7 dni przed planowaną sesją. Nie dotyczy to uchwał, co do których obowiązuje szczególny tryb ich podejmowania.
§ 31.
- Przewodniczący Rady zobowiązany jest do wprowadzenia do porządku obrad najbliższej sesji Rady projektu uchwały, zgłoszonego przez Klub Radnych jeżeli został on złożony na co najmniej 7 dni przed dniem rozpoczęcia sesji.
- W trybie określonym w ust. 1, każdy Klub Radnych może zgłosić nie więcej niż jeden projekt uchwały na kolejną sesję Rady.
§ 32.
- Projekt uchwały zawiera:
1) tytuł,
2) podstawę prawną,
3) określenie podmiotu odpowiedzialnego za jego wykonanie,
4) termin wejścia w życie uchwały i ewentualny czas jej obowiązywania,
5) sposób ogłoszenia (o ile uchwała podlega ogłoszeniu),
6) uzasadnienie.
- Uzasadnienie może stanowić załącznik do uchwały.
§ 33.
Wnioskodawca może wycofać projekt uchwały przed głosowaniem.
§ 34.
- Uchwały podpisuje Przewodniczący Rady lub uprawniony Wiceprzewodniczący Rady.
- Oryginały uchwał ewidencjonuje się w rejestrze uchwał oraz przechowuje wraz z protokołem sesji w wyodrębnionej do obsługi Rady komórce organizacyjnej Urzędu Miasta i Gminy.
- Przewodniczący Rady przekazuje niezwłocznie uchwały Burmistrzowi.
- Burmistrz określa sposób wykonania uchwał, za wyjątkiem uchwał, których wykonanie powierzono innym podmiotom.
Rozdział 7.
Tryby głosowania
§ 35.
- Jeżeli inne przepisy nie stanowią inaczej, Rada podejmuje uchwały zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy jej składu, w głosowaniu jawnym.
- Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki i zaznaczenie odpowiedniej kratki przy swoim nazwisku na imiennym wykazie głosowań, dotyczącym konkretnej uchwały.
- Na imiennym wykazie głosowań obok nazwiska radnego z prawej strony znajdują się trzy kratki: jedna pod wyrazem "tak", druga pod wyrazem "nie", trzecia pod wyrazami "wstrzymuję się".
- Radni dokonują wyboru poprzez postawienie znaku "x" w kratce.
- Głosowanie odbywa się również przez przyciśnięcie odpowiedniego przycisku na terminalu elektronicznego systemu do głosowania, z zastrzeżeniem ust. 6.
- W przypadku gdy z przyczyn technicznych, głosowanie przy pomocy elektronicznego systemu do głosowania nie jest możliwe, przeprowadza się tylko głosowanie imienne w sposób wskazany w ust. 2.
- Wyniki głosowania, bez względu na formę głosowania, przedstawia Przewodniczący Rady.
- Imienne wykazy głosowań Radnych podawane są do publicznej wiadomości w Biuletynie Informacji Publicznej i na stronie internetowej miasta, w terminie 7 dni od dnia zakończenia sesji.
§ 36.
- W sytuacji gdy wynik głosowania budzi uzasadnione wątpliwości, Przewodniczący Rady może zarządzić ponowne głosowanie.
- Ponowne głosowani może być zarządzone wyłącznie na posiedzeniu, na którym odbyło się pierwsze głosowanie.
§ 37.
- Głosowanie tajne odbywa się w przypadkach przewidzianych w ustawach przy pomocy kart do głosowania.
- Głosowanie tajne przeprowadza Komisja Skrutacyjna.
- Komisja Skrutacyjna wybierana jest każdorazowo spośród Radnych, w głosowaniu jawnym.
- Komisja Skrutacyjna wybiera spośród siebie Przewodniczącego Komisji Skrutacyjnej.
- Jeżeli głosowanie dotyczy interesu Radnego, nie może być on Członkiem Komisji Skrutacyjnej.
- Przed głosowaniem Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej objaśnia sposób głosowania.
- Głosowanie przy pomocy ustalonych przez Komisję Skrutacyjną, kart do głosowania odbywa się w ten sposób, że Radny podchodzi do Przewodniczącego Komisji Skrutacyjnej, odbiera kartę do głosowania i udaje się do wyznaczonego na sali miejsca, zapewniającego tajność głosowania, gdzie wypełnia kartę. Po wypełnieniu karty do głosowania Radny podchodzi do urny i w obecności Komisji Skrutacyjnej wrzuca kartę do głosowania.
- Ilość kart do głosowania winna być zgodna z ilością głosujących. Za ważne głosy uznaje się karty, na których Radni głosowali w ustalony sposób.
- Po zakończeniu głosowania Komisja Skrutacyjna oblicza oddane głosy, sporządza i odczytuje protokół, podając w nim wynik głosowania.
- Do momentu oficjalnego ogłoszenia wyników głosowania przez Przewodniczącego Komisji Skrutacyjnej, członkowie Komisji, zachowują tajemnicę i nie kontaktują się z nikim z obecnych na sali obrad.
§ 38.
- Głosowanie w sprawie wyboru Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących Rady przeprowadza Komisja Skrutacyjna wybrana spośród Radnych.
- Głosowanie odbywa się przy pomocy kart do głosowania, sporządzanych i rozdawanych Radnym przez Komisję Skrutacyjną, po ustaleniu przez Radę nazwiska Radnego lub Radnych kandydujących na daną funkcję.
- Karty do głosowania opatrzone są pieczęcią: "RADA MIASTA I GMINY w PILICY”.
- Głosowanie w sprawie wyboru Przewodniczącego Rady/ Wiceprzewodniczącego Rady odbywa się za pomocą kart do głosowania, na których widnieje treść: "Karta do głosowania w wyborach na Przewodniczącego Rady / Wiceprzewodniczącego Rady Miasta i Gminy Pilica" oraz pytanie "Czy jesteś za wyborem Radnego... (imię i nazwisko kandydata), na Przewodniczącego Rady/ Wiceprzewodniczącego Rady”. Obok nazwiska z prawej strony znajdują się trzy kratki: jedna nad wyrazem "tak", druga nad wyrazem "nie", trzecią nad wyrazami "wstrzymuję się".
- Radni dokonują wyboru poprzez postawienie znaku "x" w kratce nad wyrazem "tak", opowiadając się w ten sposób za wyborem lub w kratce nad wyrazem "nie", opowiadając się w ten sposób przeciwko wyborowi tego kandydata lub w kratce nad wyrazami "wstrzymuję się", rezygnując z dokonania wyboru.
- Jeżeli Radny na karcie do głosowania:
1) postawił przy danej kandydaturze znak "x", jednocześnie w kratce nad wyrazem "tak" jak i w kratce nad wyrazem "nie", lub w kratce nad wyrazem "wstrzymuję się",
2) nie postawił znaku "x" w kratce ani nad wyrazem "tak", ani nad wyrazem "nie", ani nad wyrazem "wstrzymuję się",
3) wypełnił kartę w inny sposób niezgodny z ust. 5, jego głos uważa się za nieważny.
- W przypadku zgłoszenia co najmniej dwóch kandydatur, imiona i nazwiska Radnych zgłoszonych na kandydatów, zamieszcza się w kolejności alfabetycznej; obok nazwiska z prawej strony zamieszczone są pojedyncze, nieopisane kratki.
- Radni dokonują wyboru poprzez postawienie znaku "x" w kratce obok jednego z nazwisk, opowiadając się tym samym za wyborem tego kandydata.
- Jeżeli radny na karcie do głosowania:
1) postawił znak "x" w kratkach przy więcej niż jednym kandydacie,
2) wypełnił kartę w inny sposób, niezgodnie z ust. 5 lub ust. 8, jego głos uważa się za nieważny.
- Głosowanie odbywa się poprzez wywołanie przez członka Komisji Skrutacyjnej wg listy obecności, nazwiska Radnego, który:
1) odbiera od Komisji Skrutacyjnej kartę do głosowania,
2) oddaje głos w sposób zgodny z ust. 5 lub ust. 8 (podczas głosowania na sali znajduje się parawan umożliwiający Radnemu dokonanie skreślenia na karcie do głosowania w sposób tajny),
3) wrzuca kartę do głosowania do urny w obecności Komisji Skrutacyjnej.
- Karty wyjęte z urny, całkowicie przedarte lub wypełnione niezgodnie z zasadami, określonymi w ust. 5 lub ust. 8, są kartami nieważnymi, a głosy oddane w ten sposób są nieważne.
- Kandydata uważa się za wybranego, jeżeli w głosowaniu za jego powołaniem opowiedziała się bezwzględna większość głosujących w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady.
- W przypadku gdy zgłoszono więcej niż dwóch kandydatów, a w głosowaniu zgłoszony kandydat nie otrzymał wymaganej ilości głosów, przeprowadza się drugą turę głosowania spośród kandydatów, którzy otrzymali kolejno dwie największe ilości głosów.
- W przypadku braku rozstrzygnięcia procedury opisanej w ust. 13 przeprowadza się ponowne wybory.
- Po przeprowadzeniu każdego głosowania Komisja Skrutacyjna ustala wyniki głosowania i sporządza protokół.
- W protokole Komisja Skrutacyjna określa co najmniej:
1) liczbę Radnych obecnych na sesji uprawnionych do głosowania;
2) imiona i nazwiska zgłoszonych kandydatów;
3) liczbę głosów minimalną, konieczną do ważnego wyboru;
4) liczbę Radnych, którym wydano karty do głosowania;
5) liczbę kart wyjętych z urny;
6) liczbę głosów nieważnych;
7) liczbę głosów ważnych;
8) liczbę głosów ważnych oddanych na poszczególnych kandydatów, w tym liczbę głosów oddanych za daną kandydaturą, przeciw danej kandydaturze i wstrzymujących się, a nadto stwierdza wynik wyborów.
- Komisja skrutacyjna odnotowuje w protokole wszelkie okoliczności i uwagi mogące mieć wpływ na wynik głosowania oraz zastrzeżenia zgłoszone przez członków Komisji Skrutacyjnej, odnoszące się do naruszenia procedury w trakcie głosowania, obliczania głosów lub sporządzania protokołu.
- Protokół podpisują wszystkie osoby wchodzące w skład Komisji Skrutacyjnej.
- Wyniki wyborów ogłasza Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej.
§ 39.
Głosowanie tajne może być przeprowadzone za pomocą środków elektronicznych, z zachowaniem zasad głosowania określonych w § 38.
Rozdział 8.
Protokoły z sesji
§ 40.
- Z sesji sporządza się protokół, będący zapisem przebiegu obrad i podejmowanych przez Radę rozstrzygnięć.
- Radni mogą zgłaszać poprawki i uzupełnienia do projektu protokołu, na piśmie skierowanym do Przewodniczącego Rady, nie później niż 2 dni przed sesją, na której ma być przyjęty dany protokół.
- O uwzględnieniu poprawek i uzupełnieniach do projektu protokołu decyduje Przewodniczący Rady. Radni, których poprawki nie zostały uwzględnione, mogą przedkładać je na sesji pod głosowanie Rady.
§ 41.
- Protokół zawiera:
1) numer, datę i miejsce posiedzenia,
2) stwierdzenie prawomocności posiedzenia na podstawie listy obecności,
3) stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniego posiedzenia, jeżeli został przyjęty,
4) porządek obrad,
5) część informacyjną Burmistrza,
6) część informacyjną Przewodniczącego Rady,
7) imienne wyniki głosowań z podaniem liczby głosów "za", "przeciw" i "wstrzymujących się",
8) teksty zgłoszonych wniosków, teksty przyjętych wniosków i imienne wyniki ich głosowań,
9) podpis Przewodniczącego Rady oraz imię i nazwisko osoby sporządzającej protokół.
- Do protokołu załącza się w szczególności:
1) listy obecności,
2) projekty uchwał,
3) przyjęte uchwały,
4) imienne wyniki głosowań,
5) protokoły z głosowań tajnych,
6) nośnik z zapisem nagrania audio - wideo z przebiegu sesji.
- Projekt protokołu powinien być sporządzony w terminie do 14 dni od dnia odbycia sesji.
§ 42.
Protokoły przyjmowane są na sesji w drodze głosowania, zwykłą większością głosów, po uprzednim rozpatrzeniu ewentualnych wniosków o wprowadzenie zmian do protokołu.
§ 43.
Projekty protokołów i protokoły z sesji udostępniane są w wyodrębnionej komórce organizacyjnej Urzędu, obsługującej Radę.
Rozdział 9.
Komisje Rady Miasta i Gminy
§ 44.
- Do wykonywania określonych zadań Rada powołuje ze swojego grona, Komisje stałe oraz w zależności od potrzeb Komisje doraźne.
- Ilość Komisji Rady, ich przedmiot działania, liczbę członków i skład osobowy określają odrębne uchwały Rady.
§ 45.
- Komisje podlegają Radzie.
- Komisje obowiązane są do przedkładania Radzie sprawozdań ze swojej rocznej działalności oraz ustalania i przedkładania planów pracy na kolejny roczny okres. Obowiązek ustalania planów pracy, nie dotyczy Komisji ds. Skarg, Wniosków i Petycji.
§ 46.
- W skład każdej Komisji wchodzą wyłącznie Radni, z wyjątkiem Przewodniczącego Rady.
- Żaden Radny nie może być członkiem więcej niż trzech Komisji stałych.
- Radny nie może być Przewodniczącym więcej, aniżeli jednej Komisji.
§ 47.
Rada w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, ustala skład osobowy Komisji, powołuje lub odwołuje członków Komisji ze składu oraz z funkcji. Skład Komisji ustalany jest spośród kandydatów, wyrażających zgodę na pracę w danej Komisji.
§ 48.
- Komisje zbierają się w miarę potrzeb, na wniosek Przewodniczącego Rady lub Przewodniczącego Komisji, a w razie jego nieobecności na wniosek Wiceprzewodniczącego Komisji, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
- Powiadomienie o posiedzeniu Komisji powinno spełniać wymogi określone w § 16 ust. 3.
- W celu realizacji zadań o charakterze kompleksowym należących do właściwości kilku Komisji mogą one odbywać wspólne posiedzenia.
- Komisje mogą obradować w obecności co najmniej połowy składu osobowego Komisji.
- Komisje rozstrzygają wszystkie sprawy należące do ich kompetencji i skierowane przez Przewodniczącego Rady, w głosowaniu jawnym, o ile przepis szczegółowy nie stanowi inaczej.
§ 49.
- Każde posiedzenie Komisji jest protokołowane.
- Protokół z posiedzenia Komisji zawiera:
1) porządek posiedzenia,
2) wyniki głosowań,
3) skrócone formy wypowiedzi Radnych i osób biorących udział w dyskusji,
4) imię i nazwisko osoby sporządzającej protokół.
- Protokół podpisuje Przewodniczący Komisji, a w przypadku wspólnego posiedzenia Przewodniczący obu Komisji.
- Do protokołu należy dołączyć podpisaną listę obecności.
- Protokół należy sporządzić w ciągu 14 dni od dnia posiedzenia Komisji.
§ 50.
- Opinie i wnioski Komisji są odnotowywane w protokole posiedzenia.
- Negatywna opinia wymaga pisemnego uzasadnienia stanowiska Komisji.
- Opinie i wnioski zawarte w protokole posiedzenia Komisji, Przewodniczący Rady przekazuje niezwłocznie Burmistrzowi.
- Przewodniczący Rady niezwłocznie informuje Komisje o wpływających odpowiedziach na wnioski.
§ 51.
Rada powołuje ze swego grona Komisję Rewizyjną, której Regulamin określa Załącznik Nr 3 do Statutu Miasta i Gminy Pilica.
§ 52.
Rada powołuje ze swego grona Komisję ds. Skarg, Wniosków i Petycji, której Regulamin określa Załącznik Nr 4 do Statutu Miasta i Gminy Pilica.
Rozdział 10.
Obsługa Rady
§ 53.
- Obsługę kancelaryjną Rady i jej Komisji wykonuje wyodrębniona do obsługi Rady komórka organizacyjna Urzędu Miasta i Gminy Pilica.
- Wyodrębniona do obsługi Rady komórka organizacyjna Urzędu, prowadzi następujące rejestry:
1) uchwał Rady,
2) opinii i wniosków Komisji,
3) interpelacji zapytań Radnych.
- Przy załatwianiu spraw związanych z działalnością Rady stosuje się przepisy instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych.
- Burmistrz udziela Przewodniczącemu Rady, Komisjom oraz Radnym, informacji i pomocy we wszystkich sprawach dotyczących pracy Rady w szczególności udostępnia posiadane materiały oraz przedstawia i wyjaśnia obowiązujące przepisy związane z rozpatrywanymi sprawami.